Sidor

måndag 22 juni 2009

Frösådd...




I år har det liksom inte blivit av, att så någonting, i mitt trädgårdsland. Kanske av många orsaker, mest heter orsakerna Kiara & Diva! (förklaring kommer...)



Jag brukar alltid ha ett fågelbord som står framför köksfönstret, fullt med solrosfrön, på vintern. Men det har som inte heller blivit av de senaste åren. När jag hade det, så självsådde solrosfröna sig och växte till de största av solrosor. Min dåvarande granne (som förövrigt hade varit parkförvaltare åt kommunen) sade varje morgon: "Här har jag sått, drivit upp och förkultiverat och lagt ner hela sin själ på mina solrosor och vad händer; jo, varje morgon när jag hämtar tidningen så tittar dina stora, gigantiska, självsådda solrosor på mej och hånler...mina är som små dvärgar i jämförelse med dina"



(nu kommer förklaringen...)I somras satte jag massor av sockerärtor. (de kan man väl inte misslyckas med...eller...) Hade förberett allting: skyddsnät runt om så att inte de vilda djuren (Kiara & Diva) skulle få tag på någonting att äta...Det växte så det knakade. Det skulle bli en härlig skörd att stoppa i frysen och ta fram till vintern. (jag brukar frysa ner det mesta, fråga mina vänner...)Allt gick bra ända tills den dagen jag skulle skörda några knippen till svärmor. På kvällen tyckte jag att det var rätt så lite sockerärtor men jag kunde ju ha sett fel...På morgonen granskade jag varje ranka och tyckte att det såg lite magert ut men..ja, ja, jag tittade kanske inte så noga. Men jag tog de på bar gärning; de vilda djuren hade äntrat vildstängslet och slukat (med viss finkänslighet) i sig alla sockerärtor, de lämnade inte ett spår efter sig men jag har bildbevis!!! Jag tror att jag besparar mej att sätta någonting i år...inte ens ringblommor...ganska skönt när man tänker efter...

2 kommentarer:

Camilla sa...

viss, allt går att frysa tom. gurka.
Men den kan man inte äta sedan, men den går att frysa.
Och du, allt går att köpa i affären.

Douglas Söderlind sa...

Camilla har rätt allt deta går att köp på"boa"