Sidor

onsdag 17 februari 2010

Pasta & därmed basta!


Gillar du pasta?
Gillar du oliver?
Gillar du mozzarella?
Gillar du basilika?
Gillar du tomater?
Då ska du få ett tips på en super god & super enkel rätt här:





4 port.
Tid: 35 minuter
Ugn: 225 grader.

Ingredienser:
300 g rörpasta penne

Tomatsås:
2 msk. olivolja
3 schalottenlökar, skalade & finhackade
1 burk, 400 g, krossade tometer
½ dl. vitt vin
1tsk. salt
2 krm peppar
2 tsk socker

250 g. mozzarella
2 msk olja
200 g. små tomater, gärna kvisttomater
150 g. kalamataoliver

Till servering:
serranoskinka eller prosciutto
några färska basilikablad

Tillagning:
Koka rörpastan enligt anvisning på förpackningen medan du gör såsen.

Tomatsås:
Hetta upp oljan i en kastrull & fräs löken någon minut under omrörning. Tillsätt tomater, vin, salt, peppar, & socker. Låt småputtra 10-15 min.

Smörj en ugnssäker form men olja, varva rörpasta & tomatsås i formen. Riv mozzarella i stora bitar, dela tomaterna. Lägg på ost, tomater & oliver. Gratinera ca. 10 minuter. Servera gärna med serranoskinka eller prosciutto & lite färsk basilika.

Håll ut! Helgen är i sikte!


Kram & smaklig spis!

16 kommentarer:

Afrodite sa...

Tackar, tackar! Som den receptfanatiker jag är, är det redan kopierat, utskrivet och klart! Dessutom är en av helgens middagar härmed kirrad! =)
Kram och ha en bra dag!

Stattinskan sa...

Låter skitgott ... om jag får pilla bort oliverna :-)
/Ångermanlänningen som varit otrogen med Skåne i snart trettio år ;-D

Mia64 sa...

Låter jättegott, ska prova detta/Kram

Daniel sa...

Såååå gött. Tacksamt med pasta att det mesta passar att "kasta" i!

gunsan sa...

Jisses vad gott det ser ut!! Tack för mat-tipset, detta måste jag testa!!

Sus sa...

Tackar för detta superba recept. Det ska jag testa :)
Ha det gott på alla sätt, kraaaaaaaaaam

pillan sa...

tack för tipset

Camilla sa...

När blir jag/vi bjuden på det där goda?
Lätt?
Lätt är snabbmakaroner och korv ;)
Puss på dig!

ansepanse sa...

låter jättegott och jag utesluter det sista eftersom jag är vegetarian
SV: åker du inte på semester någon gång?
vad roligt med tre vovvar
kramar

soffie sa...

mumsigt det lät,
Tack för det receptet,
Go kväll

Lena sa...

Mmmm, det där lätt mumsigt.
//Lena

Sussi sa...

Jag gillar två av fem i alla fall. Fast det kanske inte blir så jättegott med pasta och mozarella bara hihi

Ha en fin kväll
Kramisar

Maud sa...

Låter gott!! Och oliverna kan man ju peta bort! =)
I hate oliver. Blä!!

Sanna sa...

Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud så gott det där lät och snor genast receptet och snubblar ut igen med Mauds oliver. :)

Ha det gooooooott!
Kram.

Mia systeryster sa...

Guud så gott det lät.Det ska jag definitivt laga. Jag gillar ALLT som du hade i maten, så det kan ju bara bli lyckat!!Kram

Stattinskan sa...

... och här ligger fotfarande "någon" och sover? Mornings ;-D