Sidor

måndag 21 juni 2010

Måndag...



Åhhhhh....
Måndag igen....
Men nu har jag bara 7 arbetsdagar tills jag får semester!!!!!
LÄNGTAR SÅ!!!

Jag kan pigga upp med ett recept på en supergod rabarberkaka:




Ingredienser:

Kakan:
3 ägg
3 dl socker
1,5 dl smält smör (ca 150 g)
3 dl vetemjöl
Rabarberbitar

Kolaglasyren:
2 dl grädde
1 dl socker
1 msk smör

Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner smält, svalnat smör och mjölet i äggsmeten. Häll smeten i en smord springform med löstagbar kant (ca 25 cm i diam.) och tryck ner rabarberbitarna i smeten.

Grädda kakan i ca 30 minuter i 175 grader (den ska vara lite mer än halvklar). Medan kakan är i ugnen kokas kolaglasyren. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull och koka ca 15-20 minuter. Bred på glasyren på kakan, sätt in i ugnen igen i ca 10 minuter tills kakan är helt klar.

Låt svalna, ät och njut! Kakan är så god i sej själv så varken vaniljsås eller grädde behövs till.


4 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Nä tack! Jag behöver inte bli pigg, jag ska gå och lägga mig nu och sova några timmar :)
Men då när jag kliver upp tittar jag in igen och piggar upp mig genom att kolla in ditt recept :)
Ha en fin dag!
Kram kram

Miruschka sa...

God morgon!
Den ska jag baka när Bea med familj kommer hem, oj vad god den verkar vara.
Så det blir snart sol då, när du snart går på semester. HÄRLIGT!!
Måndagskram till dig

Sussi sa...

Mmm så god rabarberkakan lät..

7 arbetsdagar kommer gå så fort. Sen kommer din semester gå ännu fortare! Hoppas du får fint väder och att semstern känns längre än vad den brukar göra..

Kramisar

Suss sa...

Härligt, Jag som bara odlar två saker i min lilla trädgård - gräslök och rabarber. Nu kan jag testa något nytt. TACK!