Sidor

onsdag 31 augusti 2011

På tork efter sommaren.

Minns du alla onödiga pryttlar jag visade att jag hade?! Kolla in inlägget HÄR.
Jag glömde berätta att jag har ju även en svamptork. Man behöver inte nödvändigtvis torka enbart svamp i den. Man kan torka kryddor i den också.


Efter denna soliga sommar som vi haft här uppe i norrland så har mina kryddväxter vuxit enormt och jag vill ju så gärna ha kvar smakerna från sommaren.



Jag plockade in basilikan och timjan, lade dem i torken och nu kan jag förgylla en grå höstdag med egenodlad/torkade kryddor, fulla av smak från sommaren.

Fast nog såg de betydligt trevligare ut innan de åkte in på torken...





26 kommentarer:

Camilla sa...

Kan tänka mig att det är fler som borde in på torken efter vår varma sommar.
Jag menar...det har nog blivit en och annan öl för dig i sommar,kan jag tänka mig ;)
Kram!

Znogge sa...

Torken låter onekligen lite lustigt! Men efter den blöta sommar vi haft hade den suttit fint :-)

Kram

Diana sa...

Åh, jag vill ha dina köksskåp! Vilka ytor du måste ha att lagra alla grejer! Ja, jag kan ta alla pryttlar du har i dem med... Bara de inte luktar sån där rutten fisk. :)

Herr Nilssons Fru sa...

Smart...tork..för några veckor sedan visste jag inte att de fanns..svamptorkarna alltså. Sen har jag läst om dem i bloggvärlden och fått veta..verk va bra o här ser jag ju att även jag som INTE är svampplockare skulle kunna ha en. Du har gett den fler möjligheter (:-
Vad är väl som egen skörd?
Kramiz

Miruschka sa...

Sv: jag lovar att jag dyker upp innan klockan tolv;)
Kram♥ och god morgon

Majken sa...

Aanars är det väl tvärt om att man ser trevligare ut när man kommer ut från torken hahaha

Inte dumt med egna kryddor dock :-)
Önskar dej en riktigt fin onsdag!
Kram

Afrodite sa...

Kan tänka mig att det mesta är mycket roligare innan, än både under och efter torken! =)
Härligt med egna kryddor!
Kram och godmorgon!

Anonym sa...

Mysigt med egna grejer i kryddskåpen :-)

gunsan sa...

Ohhh vilken bra idé jag fick.....tror jag, för visst måste jag kunna göra likadant med min chokladmynta?????????????

kramizzzzzz

bokhyllan sa...

Har aldrig sett sådan tork tidigare. Visste inte om att det fanns. Det verkar funk bra till örtkryddor.

Sanna sa...

Smart tork och du är så uppfinnungsrik och händig. Egna kryddor är bara så skoj men har lagt ner min egna verksamhet och tycker inte att jag hinner.

Kramisar till dig!

Marie-Louise sa...

Vilken trevlig maskin :) bevarar sommaren i en liten ask. Kram

Semester & Mat sa...

Ja du ser det är livsfarligt att göra sig av med saker, för en dag behöver man dem ;)
Va roligt med egna torkade kryddor.

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Oooooo ~Älskar Örter ~
Ljuvliga bilder /Kram från mig nere i söred ☼

fina frun sa...

Men vilken smart apparat!

Malin sa...

Å, vad härligt med en tork, mest för örter, svamp orkar jag inte plocka ;-) Men mina örter har inte imponerat i år, jag gjorde nog något fel...
Kram

diana sa...

Vilken käck grej. Torkade kryddor gillar jag.

♥ Carina ♥ sa...

MerMickis snodde min kommentar. eller hon var i alla fall först... :)
Kram

Sus sa...

Snabbt ner med de goda örterna i burkar så blir de "sig lika":)
Jag har hängt mina i förrådet...och glömt bort dom. Tack!

Kraaam

soffie sa...

gott med egenodlade kryddor.
hur gör man då man torkar dem ?lägger jag dem bara torrt eller måste det va värme,jag fick nämligen en basilika å citronmeliss kruka som jag haft på balkongen hela sommaren men nu blev jag sugen på att torka basilikan, kram

gunsan sa...

SV: chokladmyntan (den mörka) smakar lite som after eight...lite stark men supergod.
Äppelmyntan ska väl kanske smaka äpple, men den tycker jag smakar si så där;))

Nej hurra för chokladmyntan;)
kramizzzz

Mia systeryster sa...

Vad smidigt med en tork!!
Hur ser en sån ut?
Kram

Anonym sa...

Oj ,redan in med Örterna ;) Vi här neråt Landet har lite sommar kvar ...Men tänkt det har jag ;)
Kram och det luktar ju så himla gott !

ansepanse sa...

det är gott att ha egna kryddor
kramar

Quila o Ronja sa...

Finns väl ingenting som går upp mot egenodlat och egentorkat. Vad duktig du är ;-)
Kram

Krönikören sa...

Svamptork! Det har jag aldrig hört talas om. Går den på el eller?