Sidor

lördag 25 februari 2012

Zebran är ett randigt djur...




...och nu har forskarna kommit fram till varför zebran är randig.

Förr har man alltid trott att zebran hade sina ränder som ett kamouflage som skyddade dem från lejon men en ny studie har visat att det mycket riktigt är ett kamouflage men inte mot lejon utan mot brems.
Om zebran hade varit helsvart så hade bremsen eller säger du broms sett den svarta färgen som vatten och dragit sig till dem.
Och hade zebran däremot varit vit hade den inte klarat av solens brännande strålar. Men med dessa kombinerade färger och randiga mönster så klarar sig alltså zebrorna sig mot bremsens bett.

Nu har visst även klädskapare tagit sig an detta. Så i år för att slippa bremsbett bromsbett så har de tagit fram en sommarkollektion som skyddar mot blodsugande insekter.







24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Jag gillade den låten just på grund av kläderna och att jag gillar zebror :-)

Ama de casa sa...

Å minsann - var jag inte först? :-D

Miruschka sa...

Naturligtvis heter det brEms, min svägerska envisas med säga brOms!
Men förklaringen var bra:))
Kram♥

Villa Frejas bokblogg sa...

Hahaha, en sån dräkt kanske man borde införskaffa sig. Förra året var ett riktigt bromsår här där vi bor :)

bokhyllan sa...

Haha...
Glad lördag!

Stattinskan sa...

Hm, jag tar nog hellre ett BROMSbett ;-)

Carina Sjölund sa...

Nja, detta klädesplagg tror jag att jag hoppar över!
Ha en fin dag!
Kramen♥

Znogge sa...

Enda fördelen med den låten ;-)

Kram

Anonym sa...

*Haha* Du ela för roli' du...
/Kram Kram

soffie sa...

hoppas du med har en solig lördag, gillar svart vitt å Zebror är så vackra, kramen

Viktkamp sa...

jag förstod mig inte på dem kläder, så jäkla fula!!

Herr Nilssons Fru sa...

Jösses vilka läckra kläder:)
så bra med lite skydd MEN här säger vi broms o bromsar precis som på bilen:)

Kramiz o go lördagsafton

Diana sa...

Hihi, jag såg det programmet också och "bråkade" med Ama om varför ränderna fanns där. :)

Afrodite sa...

Åh, fy! Ingen hit alls den där klädseln! Jag tar hellre ett bett från vad som helst än att jag her på mig nåt så fult! =)
Kram på dig!

Rigmor sa...

Hmmm...nu säger jag som barnen säger till mannen i huset när han kommer med alla sina historier..."är du seriös nu...?" Å även om jag nu skulle skaffa en randig dräkt mor bremsen så skulle jag bli biten för det, ränderna skulle liksom inte vara ränder på mej...då får vi väl se ikväll om Christer Sjögren också är randig...låten kanske är långrandig i alla fall...
Ha en bra kväll!!
Kram kram

Sus sa...

Ja jösses. Så mycket nytt det finns att lära :)
Men visst sjutton heter det väl b r o m s...brems????

Kraaam

Quila o Ronja sa...

Se där ja, så himla praktiskt!
Brems??? Näääeee, BROMS ska det väl vara ;-)
Kramar

Maria sa...

Fritt fram att käka på halva kroppen alltså??

RackarTuss sa...

Hi hi - du e rolig du ;)

gunsan sa...

Hahaha, tack för den lektionen in svart-vitt;))

Här sa vi broms, men efter 9 år i detta landskap o med envisa grannar så säger vi nästan brems nu;))

kramizzzz

Camilla sa...

Fungerar det på myggen också? ;)
I så fall....nä..jag sätter inte på mig dessa kläder ändå ;)
Kram!

Pillans sa...

ja du tänk att hoppa runt i en sån dräkt ... fyyy

Majken sa...

hahahaha

Ja då får det bli randigt i sommar då ;-)

Ha en fin söndag!
KRAM ♥

Mycket annat & lite betong sa...

Jaha, då får man prova randigt till sommaren då!

Ha en skön söndag!
Agneta