Sidor

lördag 25 maj 2013

Det tar sig...

...i mitt trädgårdsland.

I många år har inspirationen lyst med sin frånvaro. Suget att så och peta i jorden har liksom inte infunnit sig.
Men i år, nu jäklar!
Jag har vänt och luckrat jord, gödslat, rensat, plöjt och krattat, planterat sallad, rädisa, dill, persilja, Ranunkel, Dahlior, Solrosor och nu har jag även köpt tomatplantor, där de ska trängas i växthuset med paprikaplantor.
Jordgubbslandet har utökats med 100 % .

Och jag har även hittat favoriten av alla favoritblommor:
En VIT Änglatrumpet! Jag bara ÄLSKAR vita blommor!



Under många år har jag haft Änglatrumpeter men då har de varit aprikosfärgade. Under de senaste åren så har de liksom inte mått så bra och plantorna har inte överlevt den senaste vintern.
Men nu! NU! Äntligen har jag hittat min vita variant.
Den ska jag vårda ömt.

Jag har t.om Stockrosor i min rabatt nu! Om de är vita eller annan färg återstår att se.



Nu fattas det bara några pelargoner till så är jag nog nöjd...
Nä, vänta nu. Jag har oköpt Lavendel...det är ju ett MÅSTE! Och lite luktärter skulle inte vara fel.
Sen brukar jag ju alltid ha örtkryddor på altanen...

Jag tror det återstår ganska mycket innan jag är färdig för i år...


11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fin änglatrumpetblomma. Finns det flera sorter änglatrumpeter?
Ha en fin lördg!

Ama de casa sa...

Oj! Vad hände??? :-)

Men jag ser redan flera varianter av lavendel. Så dom är ju inte osatta :-D

znogge sa...

Via blommor är väldigt vackra så just nu har jag fyra vita hortensior på terrassen... Fast trädgårdsintresset är fortfarande svagt!

Kram

Maud sa...

Men kära nån! Messa över lite odlingslust till mig! =)

Freja sa...

Vi ska göra om trädgårdslandet till gräsmatta, vi... Men lavendel, det ska jag köpa och plantera vid tomtgränsen och hoppas att de luktar massor!

Susanne sa...

Ojjj det var en himla massa växter.

soffie sa...

spännande att se vilken färg de kommer att bli på dem:) finns det vita tro?
ha en mysig lördag

Diana sa...

Men, vad är det med norrlänningar och änglatrumpeter? ;)
Och stockrosor, var har du fått det från? Hehe! Kom ihåg att de inte blommar första året, jag satte förra året så jag hoppas de kommer i år.

Sv: Meeeen, varför kommer du inte? :( Mamma är jätteledsen över att hennes snuskskämtskompis inte kommer.

Susan sa...

En VIT Änglatrumpet måste jag också ha!!
Nästa år ska jag leta och söka.
Var hittade du din??

Kram

moi sa...

Jag räknar trädgårdspyssel som terapi - behöver tydligen massor...
Är det skånska stockrosor? I så fall blir jag jätteglad! Fast det blir jag i alla fall.
Kram

Miss Juni sa...

Stockrosor är här gott om! Stora jättehistorier som klarar sig alldeles på egen hand. Tack och lov.
I alla de fäger! Skickade upp frön till Carina i fjol, så det ska bli spännande att se ifall hon får liv i dom...