Sidor

torsdag 19 december 2013

Sakta men säkert...

...går vi mot jul.
Men julkänslan lyser fortfarande med sin frånvaro.

Igår gjorde jag ett försök till att hitta julkänslan, jag lade in sill.
Lite fusk, för jag använde mej av 5-minuters sill som redan är inlagd men gav dem lite goa röror som de ska få gotta in sig i.

En senapssill (som eg smakade mer Hovmästarsås än senap) och en romsill med vitlök blev det.



Brukar du lägga in egen sill?
Vill du ha recepten?

Här kommer recept på Senapssillen.

Värdens godaste senapssill (Leilas recept)

3 pkt (420 g) 5-minuters sill
1 dl senap
3 msk strösocker
2 msk rödvinsvinäger
flingsalt
svartpeppar från kvarn
2 dl neutral matolja
2 msk kallt espressokaffe
1 knippe färsk dill

1. Häll av sillen och låt all vätska droppa bort, torka av fisken med hushållspapper.
2. Vispa samman senap, strösocker, rödvinsvinäger och kryddor i en skål.
3. Tillsätt olja i en tunn, fin stråle under kraftig vispning.
4. Smaksätt såsen med espressokaffet.
5. Skiva sillen i bitar och blanda den med såsen.
6. Finhacka dill och blanda med senapssillen.

Den blev fantastiskt god. (recept på romsillen kommer på lördag)
Nu får vi se om julkänslan kommer smygande...




14 kommentarer:

Decdia sa...

Batman har gjort stekt inlagd sill. Planen var att även göra de andra sillarna men tiden finns helt enkelt inte...

♥ Carina ♥ sa...

Nä, finns på Ica :)
Kram

Anonym sa...

varför ingen julkänsla?

moi sa...

Jag är så enormt sugen på sill, vilken sill som helst!
Men det får bli färdigköpt (tyvärr?)
Kram

Paula´s Blogg sa...

Nej ingen egentlig julkänsla än, men det kommer väl så småningom ska vi tro..kan det bero på vädret?
Gillar inte sill ;(

Ha en fin dag!

Kram

Ama de casa sa...

Jag lägger inte in sill själv längre, jag nöjer mig med burkarna som finns i affär'n. Det går ännu fortare :-)

Camilla sa...

Japp,det gör jag. Jag gör egen kalvsylta också. Lägger in rödbetor,gör fatost, gör egen senap, bakar tunnbröd osv.
Jag gör allt själv från grunden....
Öööööö skulle inte tro det! ;)
Kram!

Anonym sa...

Näe...Lägger inte in sill & äter det inte ...
Hm,men min Micke gillar't :)

Ha en underbar dag/Kram

Susan sa...

På gränsen till pinsamt mesen…
Jag har aldrig lagt in sill själv någonsin.
Kan kanske bero på att jag inte är en sillälskare. Är amatörätare modell endast löksill. Mesigt? JA!
Men OM jag skulle få för mig så skulle det ju absolut bli 5-minuterssill…varför krångla till det?? ;)

Kraaaam

Anonym sa...

Hoppas det smakar gott. Själv är jag vegetarian. Jag får lägga tomater.. ;)
Kram

Soffie sa...

Har aldrig provat att lägga in sill ,men jag gillar sill speciellt diölsill:)

Soffie sa...

Fniss vad blev det där för sill haha dillsill skulle det ju stå

Hörni sa...

Jag brukar göra inlagd sill, utan röra. Jättegod är den, men jag kanske skulle prova senapssill också. Än hinner man ju. :)

Miss Juni sa...

Äter inte sill, skulle aldrig få för mej att lägga in sill så...tack, men nä tack. ;o)