Sidor

tisdag 18 november 2014

Det här med fyra hundar är inte alltid så lätt...

...att förklara, när man möter människor när vi är ute och går.

Det brukar alltid vara några par/promenad som stannar och frågar en massor om mina hundar.
T.ex får jag oftast frågan:
 - FYRA hundar?! Varför har man det?

Tja....där har jag inget bra svar förutom att jag gillar att ha många hundar och framför allt att se hur avelsarbetet sätter sina tydliga spår.
Men den svåraste frågan är nog:
-Är de släkt med varandra?



Oftast tar jag den lätta vägen och säger att det är två mammor och två döttrar men ibland vill jag "klämma till det lite extra" och tar den komplicerade, invecklade förklaringen. Det beror på hur lång tid jag orkar att lägga ner på att förklara...
Vill du höra den lätta versionen eller den invecklande versionen?


Här kommer den lätta versionen: (färgen på texten är färgen på pilarna i fotot)
Gucci är mamma till Diva
Kiara är mamma till Eiya

Men om du vill/orkar höra den invecklade versionen så kommer den här:  (färgen på texten är färgen på pilarna i fotot)
Gucci är mamma till Diva
Kiara är mamma till Eiya
Kiara är parad med Divas bror
Diva är Eiyas faster
Gucci är farmor till Eiya
Guccis son är parad med Kiara

Men de har alla fyra olika uppfödare och kommer alla från olika kennlar men en gemensam nämnare har de: samma matte! (vita pilar)






11 kommentarer:

Anonym sa...

Dina hundar är så fina ♡
Kram ♡

helenesdagbok.blogg.se

Krönikören sa...

Livet är fullt med svåra frågor. Nästa gång kan du väl bara spärra upp ögonen och svara:

- Släkt?! De är ju inte ens samma ras! Var var du på biologilektionen egentligen?

Sen tittar du lite granskande på dem, fnyser och går.

Kram

Decdia sa...

Det är lite som kungligheter förr i tiden, alla är släkt med alla!
Akta dig bara så att det inte går som för Habsburgarna! :)

znogge sa...

Vilken härlig flock! Släkt eller inte ;-)

Kram

moi sa...

Jisses vilket pussel!
Försök att göra ett släktträd av det!
Jag är syster till den som är faster till min moster som är parad med min farmor äter min dotter. ... :)
Kram och grattis till fyra urtjusiga hundar!

Ama de casa sa...

Jösses... Jag blev alldeles snurrig här och går tillbaka och nöjer mig med den lätta versionen :-)

Men fina när ni - allihopa! :-)

Anonym sa...

Ett ljuvligt "gäng" & du är bara såååå söt i din mössa ♡

/Nospussar & Kramar från mig!

Anonym sa...

skulle nog inte ens orka med en hund :)

Freja sa...

Du kan ha frågesport på de släktförhållandena! När vi hade två burmor var honan halvmoster till hanen... Hon hade samma pappa men annan mamma än burmahanens mamma...

Susan sa...

Jississ jag blev helt snurrig av det släktträdet :-)

Kraaam

Anonym sa...

Nu snurrade det till ordentligt och jag fick ta tag i skrivbordet. Plötsligt såg jag fyra "mattar" och började undra vem av dem som var släkt med vem? Hade det inte varit för alla dessa koppel hade jag inte fått ihop mönstret. Äh! Jag nöjer mig med den lätta varianten.