Sidor

onsdag 6 maj 2015

Att inte vara uppkopplad på sociala medier sätter sina spår

Jag läste i Aftonbladet att en ny, farlig utmaning/lek cirkulerar på FB att man ska "försvinna" och hålla sig undan från FB i ett, två eller tre dygn.
Jag tycker inte själv att jag är SÅ aktiv på FB, Instagram eller andra sociala medier men jag hade visst väldigt fel där.
Det räcker med 8-9 timmars frånvaro innan jag nästan blir efterlyst. Låt mej förklara: (varning för ett väldigt LÅNGT inlägg. Men så går det när jag inte bloggat på ett tag)

Jag har haft rätt mycket för mej i över en vecka. Både jätteroliga saker, roliga saker och lite mindre roliga saker. Mycket roliga hundrelaterade händelser till mindre roliga migrändagar.

Förra måndagen åkte jag på ett rejäl migränanfall. (jag har haft migrän sedan 11-års åldern, äter förebyggande medicin och har effektiva "panik"mediciner men får ändå ångest/panik när anfallen kommer)
Syster ringde på kvällen för att prata lite strunt samtidigt som hon bjöd mej på middag till sista-april men eftersom jag inte var vid mitt sinnes fulla bruk, efter migränen så tyckte jag att jag artigt men bestämt tackade nej till inbjudan. Dels för att Mr C hade hintat om att åka till fjälls (tur och retur för att hämta hem skotrarna) och jag ville inte lämna mina fyra hundar ensamma en kväll som denna.

Veckan gick och det blev onsdag. Mr C bestämde sig hastigt för att åka till fjället, jag beslutade mej för att stanna hemma. Hemma, över sista-april, helt självvalt ensam, inget bestämt, bara jag och mina hundar.
Torsdagen började med en härlig hundpromenad, lite städning och den obligatoriska "Wallanderfilmen" som egentligen innebär en tupplur mellan 14-16 i min sköna kökssoffa. Och då stänger jag alltid av telefonen för att inte bli störd. För att väcka mej i min skönhetssömn är ungefär som att väcka en björn ur dess ide. Ingen bra idé.

Vaknade, gav hundarna mat, började förbereda lite inför min självvalda solo-middag.
När jag ätit middagen satte jag mej i fåtöljen och riktigt kände; fan så gött jag mår! Här sitter jag, självvalt ensam, med mina hundar. Ätit god mat, druckit lite gott vin och känner välbefinnandet fylla hela min kropp. Jag orkade inte ens vara ute på FB eller Insta. Jag satt bara och njöt till fullo av kvällen med mitt sällskap, hundarna.

Dagen efter, när jag tittade i min mobil hade jag en massa obesvarade samtal, SMS  mm mm mm. Alla från syster.
Jag hann inte ens läsa dem alla förrän hon ringde. Jag hann knappt svara när en hysterisk syster skrek:
-Va fan!? Vad har hänt? Varför svarar du inte?! Du har inte varit och Facebockat eller Instagramat på hela kvällen! Det var så här nära att jag kallat på polis och ambulans!!!! Har t.om ringt Mr C som är i fjälls för att höra om allt är bra med dej!! Jaaaa...du är ingen ungdom längre!!!!!
Jag stod där frågande. Vad menade hon?

Allt bara för att jag inte slagit på telefonen efter min "Wallander-tupplur" och för att jag inte varit på FB på en hel kväll....bara njutit av min lediga dag och kväll.

Jag lovar, jag SKA aldrig göra om misstaget att inte vara uppkopplad på FB eller andra sociala medier mer än 9 timmar. Den utskällningen som jag fick av syster, den var inte nådig. Den vill jag aldrig mer få. Eller så ser jag till att slå på telefonen efter min tupplur.

Att inte vara uppkopplad på sociala medier sätter sina spår...om man har en sån omtänksam, hysterisk  syster som jag har.

10 kommentarer:

Unknown sa...

haha ja sånt är livet idag är man inte tillgänglig så är man typ "död"

Anonym sa...

Hahaha Jaa systrar är både på gott o ont, jag vet !

Ama de casa sa...

Men det var väl gulligt av henne att skälla ut dig! Och det menar jag på riktigt. Det är härligt när man har såna som verkligen bryr sig runt omkring.
Kram
:-)

Camilla sa...

Som sagt...gör inte om det!
Du ska veta hur orolig jag var att nåt hänt dig.
Äh..det vet du ju redan ;)
Kram!

znogge sa...

Det är onekligen på gott och på ont! Men våra nära och kära har vant sig vid att vi är nåbara. När det då inte är så kopplar oron snabbt sitt grepp...

Så gör inte om det ;-)

Kram

Anonym sa...

Skönt att man slipper detta eftersom man inte är på de (o)sociala sidorna haha ej heller mobilfreak ;-)

Mita sa...

Jamen så är det ju, min syster som bor nere i Lerum hade inte sett mig på varken blogg eller FB, Instagram hade jag inte då, men hon slängde sig genast på telefonen och undrade om det hänt nånting??...
Man har tydligen ett ansvar, att vara uppkopplad och inte göra anhöriga oroliga..**..
Kramiz♥

moi sa...

Ännu en anledning att inte skaffa vare sig FB eller allt det andra konstiga.
Min dotter blir heller inte förvånad om jag inte svarar i telefon. För hon vet att det kanske är glömd nånstans, gömd nånstans, oladdad eller så är min hörsel nedsatt.
Fast lite av din syster omtanke hade gärna fått ha :)
Kram

Krönikören sa...

Det var gulligt och omtänksamt av henne, tycker jag. Och fy på dig för att glömma mobilen ;)

Jaja, nu är du och alla andra i alla fall välkomna på ett virtuellt releaseparty hos mig! Nu kommer jag på att jag glömde fixa sån där Ingeborgsöl, eller vad den heter, till dig. Men det kanske går bra med lite bubbel?

Kram

Majken sa...

Nu får du ju skärpa dig!! Sådär får man integration mot sinar och kära ;-)

Jag är oxå en migränmänniska och behandlar med imigran nässpray. Har även testat ideal men det funkade ej. För ett antal år sedan fick jag saroten för att få bättre djupsömn. är egentligen en antidepp medicin som man använde förr, men som man märkt kan hjälpa människor med värk o dålig sömn att sova djupare. Nu verkar ju din sömn va bra haha men jag tar iaf en ytterst liten dos saroten varje kväll och de hari vit mig så mycket färremigränattacker... det trodde man ju inte,men DET funkar faktiskt. kanske vore ngt för dig att testa?
Den är receptbelagd, men hör med din läkare du kanske kan få testa. ..
äh en fin dag!
kram ❤